عباسپور با اشاره به بازنگری در رشته های علوم انسانی گفت:

بازنگری، ربطی به حذف رشته ندارد

بیش از یک سال است که تصمیم برای بازنگری رشته‌های علوم انسانی صورت گرفته است و می‌توانست انجام شود

دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد به تراکم موجود در رشته علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بیشترین قشر بیکار، فارغ التحصیل رشته‌ علوم انسانی هستند، علومی که بیشتر بر اساس مبانی غرب شکل گرفته و باید مبنای‌شان اسلامی شود.

عضو هیت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: البته این به این معنا نیست که دانشگاه‌های درجه یک و دو ما در رشته‌‌های انسانی خود را صفر کنند.


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به بازنگری رشته‌های علوم انسانی تصریح کرد: بیش از یک سال است که تصمیم برای بازنگری رشته‌های علوم انسانی صورت گرفته است و می‌توانست انجام شود تا در سال جدید در رشته‌هایی که حساس هستند و بر اساس مبانی غرب شکل گرفته، با برنامه‌ریزی جدید، مبانی را اسلامی کرده یا در کنار مبانی غرب مبانی اسلامی را هم توضیح دهیم.


عباسپور گفت: دانشگاه پیام نور در رشته علوم انسانی 10 درصد ظرفیت اضافه کرده است ، اما دانشگاه علامه طباطبایی که در رشته های علوم انسانی دانشگاه مادر نامیده می شود ، ظرفیت پذیرش برخی رشته‌های علوم انسانی را صفر کرده بود. در حالی که در نهایت باید در این رشته ها پذیرش دانشجو داشته باشیم و در دانشگاه‌هایی که کیفیت کمتری دارند ، ظرفیت ها  را کاهش دهیم.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: ما از دوستان در دانشگاه علامه خواهش کردیم صفر کردن ظرفیت برخی رشته‌های علوم انسانی در آن دانشگاه صورت نگیرد، این سیاست صفر کردن و حذف علوم انسانی در دانشگاه مادر کشور به مصلحت نبود و به لطف دوستان با لغو این اقدام موافقت شد.


عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شورای انقلاب فرهنگی گروهی تشکیل داده که کارشان بازنگری در رشته‌های علوم انسانی است و باید زودتر با همکاری وزارت علوم ، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ،  جمع بندی انجام داده نتیجه را ارائه دهند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه این کار انجام نشده است دلیل بر این نمی‌شود که ما رشته‌هایمان را صفر کنیم! به عنوان مثال هنگامی که یک شاگرد اول رشته علوم انسانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته "روانشناسی بالینی" است متوجه می‌شود که دانشگاه علامه این رشته را صفر کرده، دیگر نمی‌داند که کجا باید ادامه تحصیل دهد.


وی در خاتمه تاکید کرد که در بازنگری رشته علوم انسانی تسریع صورت گیرد.

منبع:  مجلس نیوز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا